Theater in een badkamer - Reisverslag uit Warschau, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu Theater in een badkamer - Reisverslag uit Warschau, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

Theater in een badkamer

Door: margrietvanweperen

Blijf op de hoogte en volg Margriet

12 Juli 2012 | Polen, Warschau

Hey iedereen,

Dag drie en net zo uitputtend als de voorgaande dagen. Vandaag zijn we op de top van het Paleis van Cultuur en Wetenschap geweest en een park met paleizen en gebouwen uit 1600 / 1700.

Het Paleis voor Cultuur en Wetenschap is het communistisch gebouw waar ik het gisteren over had. Een zeer imposant gebouw, van dichtbij nog meer dan ver weg. Op het eerste blik lijkt het zeer oud totdat je er achter komt dat het pas in 1955 is gebouwd. Rondom het gebouw staan tegen de gevel enorme statige stenen beelden van mannen en vrouwen en elk beelden ze iets anders uit. Sommige hebben een werktuig in de hand, anderen een boek met de tekst: Marx, Engels, Lenin erop en weer anderen staan symbool voor bijvoorbeeld cultuur. Binnen is het gebouw minder bijzonder, maar nog steeds zeer groot. Wij zijn naar de 30ste verdieping gegaan en Warschau van boven gekeken. Het was ontzettend bijzonder om de oude binnenstad ineens van boven te zien. Hij was ook zeer te herkennen aan zijn andere architectuur en andere kleur van gebouwen. Ook zie je ineens hoe groot de stad is en hoe moderner hij steeds wordt. Enorme wolkenkrabbers rijzen de lucht in en alles is nu staal en glas.

Vervolgens zijn we dus naar het park geweest. Letterlijk vertaald heet het: badkamer park. Waarom het zo heet, is nog een beetje een raadsel, want echte baden waren er niet. :P Hier hebben we de hele dag rondgelopen en nog hebben we niet alles gezien. Er was het jachtpaleis, waar ook gewoon slaapkamers en eetzalen waren. Daarnaast was er een badpaleis, waar alles behalve een bad was. Prachtige balzalen, ontvangstkamers en geheime gangen hebben we er gezien. Dit paleis is het meest bekend door het park en bestaat uit zowel barok als neoclassicisme qua stijl. Gelegen aan een enorme vijver, lag er naast ook een amfitheater in Romeinse stijl. Dit theater wordt een beetje overheerst door de pauwen die er rondlopen. Voor de kleine kinderen is er geen betere attractie dan het theater zelf. Het theater is duidelijk een namaak, maar dat maakt hem niet minder mooi. Het podium is gelegen in het water, een klein eilandje, en de tribune is op het vaste land.
Het mooiste was de oude oranjerie. Vroeger gebruikt om planten in te verbouwen, tegenwoordig volgebouwd met oude Romeinse beelden. In een zijgang van deze oranjerie is ook een oud theater uit de 19e eeuw. Dit theater is heel bijzonder, omdat het een van de laatste authentieke theaters uit Polen is. Versierd met schilderijen, beelden en kunst, straalt het je tegemoet. Nu is er zaterdag een Mozart concert in dat theater en wij willen proberen om erheen te gaan. Kaarten zijn op dag van het concert te koop, dus het wordt hopen. Aan het eind van de middag is er ook een show in het amfitheater, waar stukken van diverse opera's zullen worden opgevoerd. Daar willen we ook heen. Twee concerten op een dag, hoe leuk!

Morgen gaan we naar een buitenpaleis en park. We gaan naar een hoop paleizen, maar ze zijn allemaal anders in stijl en inrichting. Het is heel leuk om te zien.

Foto's volgen zo snel mogelijk :)

Cheers,
Margriet

• 12 Juli 2012 - 20:31

Kelly:

'Cheers'? Bedoel je niet 'Na zdrowie'? ;-) Hoop dat jullie kaarten voor het Mozartconcert kunnen krijgen! Veel plezier X

Margriet

Hallo, ik ben Margriet. Ik ben 20 jaar en studeer mijn bachelor Kunsten, Cultuur en Media richting Theaterbeleid en management op de Rijksuniversiteit Groningen. Naast keihard studeren, doe ik ook veel aan dans (verschillende soorten dans) en werk ik in een kledingwinkel. Verder houd ik ontzettend van reizen! En hier houd ik mijn meest interessante reisverslagen bij, in hoop andere mensen te kunnen laten meegenieten van mijn avonturen.

Actief sinds 09 Feb. 2011