Stadsmuren en concerten - Reisverslag uit Krąków, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu Stadsmuren en concerten - Reisverslag uit Krąków, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

Stadsmuren en concerten

Door: margrietvanweperen

Blijf op de hoogte en volg Margriet

19 Juli 2012 | Polen, Krąków

Hey iedereen,

De laatste dagen zijn begonnen en het einde van de vakantie komt eraan. Alleen morgen nog de hele dag en zaterdag stappen we 's middags alweer op de bus! Gelukkig hebben we nog een paar laatste warme mooie dagen.

Vandaag was het ook 28 graden en heerlijke zon. Gepaard met enkel een zomerjurkje en zonnebril gingen we op pad naar de oude markt. Eerst op zoek naar het theater van Tadeusz Kantor. Misschien voor veel mensen een onbekende naam, maar bij alle theaterstudenten horen meteen de belletjes te gaan rinkelen. We zijn er niet naar binnen geweest, maar ben wel blij er even langs te zijn geweest. Het is nu alleen nog een documentatiecentrum over zijn leven.
Doorgaand gingen we op zoek naar een museum over het oude Theater. En alas, deze wordt compleet vernieuwd en gaat pas in 2014 weer open. Alle theaters hier zijn klein en oud. Zo'n enorm theater of opera als in Warschau is hier nog niet gespot.

Gelukkig vonden we wel iets anders heel interessants, namelijk het Collegium major. Dit was het eerste gebouw van de eeuwenoude universiteit van Krakau. Er wordt hier gezegd dat de universiteit een van de oudsten van Europa is (13e eeuw), maar ik meende dat Oxford en Cambridge nog een stuk ouder zijn. In ieder geval is het wel een belangrijke universiteit, waar veel bekende mensen hebben gestudeerd, zoals Copernicus. Er was een mooie binnenplaats met een waterput. Een langslopende gids vertelde er net een leuk verhaal over. Vroeger was het waterniveau in de put veel hoger en konden studenten er uit drinken. De put wordt ook wel de bron van kennis genoemd. Dit is ook de reden dat de huidige studenten niet meer zo slim zijn, ze kunnen het water niet meer drinken...

Volgende stop waren de stadsmuren en de barbakan. De barbakan is een soort rondje met 3 meter dikke muren en allerlei schietgaten op 3 verschillende hoogten. Het is gebouwd toen een invasie van de Turken werd verwachten aan het eind van de middeleeuwen. Van de stadsmuren is nog maar een klein stukje overgebleven, en er is een toren, verbonden met de barbakan. Vroeger was heel Krakau omringd met muren van het noorden tot aan het kasteel in het zuiden. In de 17e eeuw was er echter een professor die het leuk vond om alle stadsmuren te slopen en er een park van te maken. Nu wordt de binnenstad omgeven door een ring van groen. Boven de toegangspoort in de stadsmuren was zelfs nog een kapelletje, waar soldaten snel een gebed konden schieten.

Ook een minikerkje op de markt hebben we nog met een bezoekje vereerd. Er waren daar zeker wel 30 zitplaatsen. Het grappige was dat het kerkje in de 17e eeuw is uitgebreid met een koepel, waarvoor het gebouw volgens mij nu hoger is dan dat hij lang is. Een enorm versierde koepel en de enorme orgel trokken alle aandacht.

Terwijl we langs weer een andere kerk kwamen, bleek daar 's avonds een gratis concert te zijn van een Brits koor. Er is hier deze week 'The Krakau Singing Week' en overal worden hier concerten gegeven. En wie zijn wij nu om naar niet heen te gaan? Dus we hebben vanavond nog genoten van een prachtig koor in de meest romantische kerk tot nu toe.

Nu moet ik toegeven dat hier overal optredens zijn. Toen we na het concert naar huis liepen, waren ze nog aan het breakdancen op de markt, klonk muziek van de andere markt, werd er viool gespeeld in de straten en klonk overal muziek uit de cafeetjes. Bijna in elke café staat een bord met: vanaf 8 uur live muziek van... Zelfs terwijl ik dit typ, hoor ik live Poolse volksmuziek uit het restaurant hiernaast.

Morgen is onze laatste hele dag hier en we hebben nog geen idee wat we gaan doen. Eigenlijk hebben we alles gezien in het centrum en er buiten is niet heel veel te zien. Een verrassing dus ;)

Do widzenia,
Margriet

Margriet

Hallo, ik ben Margriet. Ik ben 20 jaar en studeer mijn bachelor Kunsten, Cultuur en Media richting Theaterbeleid en management op de Rijksuniversiteit Groningen. Naast keihard studeren, doe ik ook veel aan dans (verschillende soorten dans) en werk ik in een kledingwinkel. Verder houd ik ontzettend van reizen! En hier houd ik mijn meest interessante reisverslagen bij, in hoop andere mensen te kunnen laten meegenieten van mijn avonturen.

Actief sinds 09 Feb. 2011