Reizen naar het oudere.. - Reisverslag uit Krąków, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu Reizen naar het oudere.. - Reisverslag uit Krąków, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

Reizen naar het oudere..

Door: margrietvanweperen

Blijf op de hoogte en volg Margriet

15 Juli 2012 | Polen, Krąków

Hey iedereen,

Nieuwe dag met een nieuwe stad! Vanmorgen vroeg hebben we uitgecheckt bij ons hotel in Warschau en ging de reis verder. Natuurlijk gingen er weer allerlei dingen fout, maar wat zou een foutloze reis eigenlijk saai zijn :P

We gingen met de trein naar Krakau en wilden de sneltrein nemen van 3 uur. Eenmaal aan de kassa bleek deze al helemaal te zijn volgeboekt! De vrouw achter de kassa maakte een grapje 'tenzij jullie willen gaan staan, natuurlijk..'. Wist zij veel dat we het grapje serieus zouden nemen. :) We hadden geen zin om een latere trein te nemen en daarbij ook geen garantie te hebben dat we konden zitten, dus huppa, in de overvolle trein. Gelukkig was het geluk met ons en bleek er in een wagon nog een hele coupe vrij te zijn: konden we toch nog zitten. De trein sleepte ons door het land en we zagen het landschap veranderen van een plat veld naar glooiende heuvels.

En het landschap was niet het enige wat was veranderd bij aankomst. Was Warschau nog een rijk en weelderige stad, zo is Krakau nogal vervallen. De huizen zijn hier niet vol van kleur, maar vervaagd en zwart. De huizen worden hier niet zo goed onderhouden en gerestaureerd. Mijn moeder en ik keken er nogal van op: Krakau wordt toch altijd de culturele hoofdstad van Polen genoemd?

Later, toen we een verkenningswandeling maakten door het centrum van de stad werd het ons duidelijk. Hoewel de huizen zelf niet zo goed onderhouden zijn, heeft Krakau zeer veel mooie dingen te bezichtigen. Totaal anders dan Warschau. Warschau is vanaf 1600 de hoofdstad van Polen en alle paleizen stammen uit die tijd of de eeuw erna. Voor die tijd was Krakau de hoofdstad en bijna alle bezichtigingen zijn veel ouder. Zo zijn hier basilieken uit 1280 en kastelen uit de middeleeuwen. De markt hier is ontworpen in 1290 en is de grootste van Europa met zijn 4 hectare.
Het was de bedoeling om morgen alles te bezoeken en ook naar binnen te gaan. In een museum hier hangen ook schilderijen van Da Vinci en Rembrandt. Helaas blijkt op maandag de meeste dingen hier dicht te zijn (waar we gelukkig wel vandaag en niet morgen achter zijn gekomen) , dus nu denken we morgen naar de zoutmijnen te gaan net buiten de stad. We vinden beide zo ver onder de grond te gaan wel wat eng, dus ben benieuwd wat het wordt.. Anders gaan we de Joodse buurt waar het hotel in staat wel bekijken :)

Tot ver in Krakau en hopelijk morgen weer echt iets interessants :)

Do widzenia,
Margriet

  • 15 Juli 2012 - 19:48

    SWINNL:

    Ja ik ook in trein, bijna 3 uur lang...in andere stad...maar helaas, nog steeds NL, en geen werelderfgoed, Mladic zit hier in de buurt dacht ik. Reden er langs vanmiddag maar hij zwaaide niet. Op het strand een heerlijke wind en glashelder. En helaas, op de Noordzee wel veel zout...maar niet in de juiste concentratie...geniet maar morgen! heerlijk...ik zit dan weer in de trein...omgekeerde route...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margriet

Hallo, ik ben Margriet. Ik ben 20 jaar en studeer mijn bachelor Kunsten, Cultuur en Media richting Theaterbeleid en management op de Rijksuniversiteit Groningen. Naast keihard studeren, doe ik ook veel aan dans (verschillende soorten dans) en werk ik in een kledingwinkel. Verder houd ik ontzettend van reizen! En hier houd ik mijn meest interessante reisverslagen bij, in hoop andere mensen te kunnen laten meegenieten van mijn avonturen.

Actief sinds 09 Feb. 2011
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 22420

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 10 Juni 2014

Study in SUNY Geneseo

09 Juli 2012 - 22 Juli 2012

Back to the roots

03 Juni 2011 - 13 Juni 2011

Examenreis

Landen bezocht: