Het rijke oude en ondergrondse - Reisverslag uit Warschau, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu Het rijke oude en ondergrondse - Reisverslag uit Warschau, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

Het rijke oude en ondergrondse

Door: margrietvanweperen

Blijf op de hoogte en volg Margriet

13 Juli 2012 | Polen, Warschau

Hey iedereen,

De op een na laatste dag in Warschau en wij waren zo moe dat we niet heel veel hebben gedaan. We zijn 's morgens nog wel naar het park Wilanow geweest, maar zijn alweer redelijk vroeg in de middag teruggekeerd.

Wilanow was het buitenpaleis van diverse koningen en familieleden. De eerste gebouwen zijn neergezet rond 1675 en zijn steeds verder uitgebreid tot 1800. Oorspronkelijk heette het Villa Nuovo en is het later verbasterd tot Wilanow. Het paleis is openbaar gesteld in 1840 en was een van de eerste musea in Polen. De eerste indruk van het paleis was zeer indrukwekkend. Een enorm geel kasteel vol met Romeinse beelden en Grieks mythische schilderijen aan de gevels. Een enorme park, wat eigenlijk de tuin van het paleis is, loopt rondom het gebouw. Was het park van gisteren meer een bos en had het een Engelse inrichting, de tuin van vandaag was Frans en goed onderhouden. Hoewel lang niet zo groot en extravagant, deed het denken aan de tuin van Versailles.
We konden ook naar binnen in het Paleis, maar eerlijk gezegd viel dat een beetje tegen. Overduidelijk waren veel dingen nep of bewerkt. Ze hadden van 1 kamer twee verdiepingen gemaakt, zodat er meer getoond kon worden. Helaas ging dit ten koste van de sfeer. Na het 10e schilderij van koning Sygmunt de zoveelste was zijn gezicht toch wel bekend. Naast een paar schilderijen van Van Dijck, Rubens en Van Ruysdeal viel de collectie erg tegen. Gelukkig was er de tuin en hebben we ons daar nog in koninklijke sferen kunnen begeven.

Helaas is dit wat we vandaag hebben bezichtigd, afgezien van een paar winkels. Misschien is het wel leuk om te weten dat hier ondergronds zich hele gangen bevinden en als winkelcentra dienen. De wegen zijn hier groot en in plaats van zebrapaden zijn er ondergrondse tunnels. Deze tunnels kunnen ook leiden naar busstations, de metro of de tram. Vaak is het een enorme vierkant, net zo breed als het kruispunt of groter, met zo'n 10 verschillende uitgangen. Verdwalen is zeker mogelijk. In elk zo'n ondergrondse stelsel is een heel winkelcentrum te vinden. Van de slager tot pruikenverkoop. Supermarkten zijn er alle dagen tot laat open en kleine boetiekjes hebben er hun plekje gevonden. Mensen maken ook echt gebruik van deze winkels. Vaak worden zulke winkels groezelig gevonden, hier heb je een leuke sfeer. Bovendien zitten bij sommige tunnels ook live-muzikanten, die voor een muzikale achtergrond zorgen. Erg leuk en handig

Morgen gaan we naar een museum voor schilderijen. Volgens een folder kunnen we daar Picasso en Delacroix bekijken. Ben benieuwd. En daarna hopen dat we naar de 2 concerten kunnen gaan. Een laatste volle dag in Warschau!

Tot dan!
Margriet

Ps. Ik weet dat de foto's kwalitatief van slechte aard zijn, maar dat kan niet verholpen worden. Goede foto's volgen bij thuiskomst :)

• 14 Juli 2012 - 09:49

Bas:

Oh wacht, dat is niet vandaag, maar morgen... Ach ja, wat maakt het uit? ;-)

• 14 Juli 2012 - 14:07

SWINNL:

Leuk die foto's hoor, geen idee waar het misgaat maar is niet de chacha tenzij er vuil op de lens zit. Die tunnels, in Londen ook een beperkt aantal plekken met tunnels gevuld met kleine winkelcentra, schitterend, fantastische sfeer is dat. Hebben de kerken ook een crypt?

• 14 Juli 2012 - 14:08

SWINNL:

Nu snak ik ook waarom er zoveel foto's op internet staan van de buitenkant van dit complex...en zo weinig van de binnenkant.

• 14 Juli 2012 - 14:10

SWINNL:

Ik SNAK helemaal niet..nergens naar..alhoewel... het moest dus SNAP zijn....duhhhhhh

• 14 Juli 2012 - 14:12

SWINNL:

Knap van KELLY hoor, ik wist niet dat ze Pools sprak...super hoor...knipoog....
    cheers :)

• 14 Juli 2012 - 21:22

Kelly:

Haha, dankzij Google spreek ik alle talen ;-)

Margriet

Hallo, ik ben Margriet. Ik ben 20 jaar en studeer mijn bachelor Kunsten, Cultuur en Media richting Theaterbeleid en management op de Rijksuniversiteit Groningen. Naast keihard studeren, doe ik ook veel aan dans (verschillende soorten dans) en werk ik in een kledingwinkel. Verder houd ik ontzettend van reizen! En hier houd ik mijn meest interessante reisverslagen bij, in hoop andere mensen te kunnen laten meegenieten van mijn avonturen.

Actief sinds 09 Feb. 2011