Over synagogen, legenden en kastelen - Reisverslag uit Krąków, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu Over synagogen, legenden en kastelen - Reisverslag uit Krąków, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

Over synagogen, legenden en kastelen

Door: margrietvanweperen

Blijf op de hoogte en volg Margriet

18 Juli 2012 | Polen, Krąków

Hey iedereen,

Alweer twee dagen verder! Heb ik deze vakantie toch een dagverslag overgeslagen! Dat betekent voor vandaag dan maar een extra lang verslag..

Nu was gisteren geen spectaculaire dag. Helaas kwam de regen die was voorspeld en dat maakte de dag direct minder leuk. We wilden naar het kasteel, maar er waren beperkte plaatsen en voor die dag was alles al op (en dat was om 10 uur 's morgens!). Dat betekende kaartjes reserveren voor vandaag en iets anders met de dag gaan doen. We besloten terug te gaan naar het hotel en vandaar een nieuwe lokatie te zoeken. Wat het uiteindelijk is geworden? Onze eigen wijk, de Kazemierz.

Ik had al verteld dat ons hotel in een joodse wijk staat. Dit klopt ongeveer. Kazemierz was ooit een buitenstad van Krakau (en nu behoort het tot het centrum, moet je nagaan hoe sterk de stad gegroeid is), waar de christenen woonden. In de 16e eeuw kwamen er echter steeds meer joden. Sinds die tijd was de stad/wijk bekend vanwege zijn vreedzame coëxistentie. In de tweede Wereldoorlog zijn echter alle joden eruit gejaagd. In de laatste 20 jaar komen de joden weer terug en is de wijk weer in opkomst. De hele wijk staat vol met synagogen en kerken. Mijn moeder en ik zijn gisteren de hoofdsynagoge binnen gegaan, wat nu een museum is. Voor ons beide een eerste keer in een synagoge. Wat fijn was aan het museum was dat er nu eens niet alleen werd verteld over de drama's van de Wereldoorlog, maar dat het zich richtte op het jodendom en hun levensgewoonten. Je merkt hoe sterk hun levensstijl verschilt van het christendom, terwijl we toch het oude testament delen. Tegelijkertijd zie je dat de synagoge zelf niet zo sterk verschilt van de gemiddelde kerk. Met een schip en zijbeuken en de belangrijkste focus voorin het schip.

Vandaag was meer gevarieerde dag. 's Morgensvroeg stonden wij in het kasteel te wachten op onze gids door de koninklijke appartementen. Nu hadden we in Warschau al heel veel paleizen en koninklijke kamers bekeken, maar dit kasteel is veel ouder dan alle voorgaande (gebouwd vanaf het jaar 1000) en deze kamers waren niet volgestouwd met meubelen, om maar zoveel mogelijk te tonen. Ineens zie je hoe leeg de kamers eigenlijk waren. Een enorme kamer en dan staan er 6 stoelen en 1 kast in. Er stonden ook speciale stoelen die gebruikt waren door de vrouwen in de Renaissance, want die hadden nogal veel ruimte nodig voor hun jurken. Het leken me de meest oncomfortabele stoelen ooit, dus ik pas voor die tijd, denk ik. Of in ieder geval voor die stoelen. :)

In het kasteel hing ook een schilderij van Da Vinci. Die mochten we natuurlijk niet missen, dus huppa erheen. Da Vinci hing helemaal in zijn eentje apart in een kamer, met speciale temperatuurregelaar en wel 4 bewakers. Het schilderij was 'De dame met de hermelijn' en schijnt een van de best bewaarde schilderijen van Da Vinci te zijn. Ik vond het een mooi schilderij. Maar je zag nog duidelijk dat het een schilderij uit zijn vroege schildertijd was. De hermelijn erg realistisch, maar het gezicht van de vrouw liep nog wat achter.
Verder hebben we nog de toren beklommen van het kasteel en een grot onder het kasteel bezocht. Er is hier een legende dat een heer Krak het kasteel heeft laten bouwen, maar hij werd lastig gevallen door een draak. Degene die de draak kon verslaan mocht trouwen met de mooie dochter van Krak, Wanda. De draak werd verslagen door een schoenmaker, door een schaap vol vergif aan de draak te geven. Daarna leefde iedereen nog lang een gelukkig.. In ieder geval zie je hier overal draken als een symbool van Krakau. De grot zou zogenaamd het huis van de draak zijn. Voor mij heel mooi omdat het niet een gemaakte grot leek, voor kinderen vooral gigantisch eng omdat de draak elk moment tevoorschijn kon komen.

Na 3 dagen gingen we vandaag dan uiteindelijk toch naar de bekendste plaats van Krakau, de oude markt! Er was zoveel te zien, dat we morgen opnieuw erheen zullen gaan om de rest te zien, we zijn vandaag in de oude Maria kathedraal geweest, met zijn befaamde houten altaar, waar sommige uitgehouwen mensen wel 3 meter hoog zijn. De hele kerk was compleet volgebouwd. Overal stonden beelden, schilderen en monumenten. Waar nog een stukje muur te zien was, was de muur maar beschilderd in alle kleuren van de regenboog. De twee torens van de kathedraal zijn ook apart om te zien. De een is veel hoger dan de ander. Ook hier is er weer een legende, namelijk dat twee broers ieder een toren bouwden. De ene broer was echter zo jaloers op zijn andere broer, die zoveel mooier bouwde dan hijzelf, dat hij hem in een vlaag van waanzin heeft vermoord. Daarom is 1 toren nooit afgekomen en is het zoveel korter.

Midden op de markt staat een Cloth Hall, waar vroeger allerlei waren werden verkocht. Nu zijn het vooral toeristische kraampjes vol amber sieraden. Het gebouw stamt ook uit de Renaissance, net als vele gebouwen rondom de markt. Ook zijn we naar 2 andere kerken geweest, een oude Romaanse kerk uit 1000. Deze ziet er van buiten ook echt oud en vervallen uit. Van binnen is hij duidelijk gerenoveerd en straalde een altaar uit de barok ons tegemoet. De andere kerk was de St. Paul en St. Peter kerk. Een jezuïtenkerk, gemaakt met de Il Gesu uit Rome als voorbeeld. Van buiten zeer indrukwekkend met zijn apostelbeelden op een soort lange poort gestald. Om 8 uur was daar een concert en daar zijn we heen gegaan. Een mooi concert, gegeven door 5 professionele muzikanten met snaarinstrumenten.

Het was een zeer uitputtende dag en morgen gaan we de rest van de markt bekijken. Er zijn nog stadsmuren die bekeken moeten worden, theaters die verstopt zijn en gevonden moeten worden en musea die onderzocht moeten worden. En morgen eindelijk weer eens een warme dag, dus we hebben er zin in!

Do widzenia,
Margriet

• 19 Juli 2012 - 09:31

Bas:

Je moet jezelf niet zo opjagen, hoor. Het is je vakantie, dus als je een dag geen zin hebt om iets te schrijven, dan doe je dat gewoon niet. Daar zijn geen excuses voor nodig! ;-)

Maar ik vind het leuk om mee te lezen hoe het je daar allemaal vergaat. Veel plezier nog!

• 19 Juli 2012 - 12:37

SWINNL:

Ja ik vind het tempo ook erg hoog, vanuit een luie stoel bekeken. De dame op de foto kijkt naar ons alsof het haar allemaal niet kan boeien...cq onze reacties op het enorme tempo...ze had de commentaren blijkbaar al verwacht...anticiperen heet dat...
    Maar een mooie binnenplaats op de achtergrond trouwens :)