Winkelen met een achtbaan - Reisverslag uit Warschau, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu Winkelen met een achtbaan - Reisverslag uit Warschau, Polen van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

Winkelen met een achtbaan

Door: margrietvanweperen

Blijf op de hoogte en volg Margriet

10 Juli 2012 | Polen, Warschau

Hey iedereen,

Mijn eerste verslag vanuit Polen, de vakantie is nu echt begonnen! Gisteren om kwart voor 2 begon de lange busreis naar de Poolse hoofdstad met wel 2 passagiers, namelijk mijn moeder en mezelf. Een vreemde ervaring moet ik toegeven, om een hele touringcar voor jezelf te hebben.

Gelukkig stapte in Oldenburg een andere Poolse vrouw bij ons in en hadden we een kletsmaatje, want kletsen kon ze zeker. Ik zweer dat ze de hele reis tussen Oldenburg en Hamburg (waar we 4 uur over hebben gedaan) wel twee keer een adempauze heeft genomen. Onderwerpen als het verschil tussen het oude communisme en het nieuwe kapitalisme en het verval van de literaire taal werden niet gemeden. Wat het meeste is bijgebleven, was de discussie over de mentaliteit. Hoe logisch het ook klinkt, je krijgt alleen iets als je er ook hard voor wil werken. Sommige mensen vergeten het hier in Polen (in het communisme kreeg je toch wel een baan) en de werkeloosheid is groot. De moed wordt vaak opgegeven. Gelukkig toonde die vrouw mij dat het ook anders kan. Ik kreeg zelf helemaal zin om allerlei dingen actief te gaan doen.

Maar in Oldenburg stroomde de bus eindelijk vol en kregen we de kans om even te rusten. 200 blz Sherlock verder werd het plan opgevat om te gaan slapen, totdat we aan een klein detail werden herinnerd. Het eerste gedeelte van de Poolse snelweg is nog de oude communistische betonweg vol kuilen en bulten. Wat een slaapfeest moest worden, werd een achtbaan door de nacht. Erg leuk natuurlijk, maar de timing had anders gekund :)

Nou ja, na een kleine omweg (van zo'n 3 uur) kwamen we toch om 1 uur aan in het hete Warschau en kwam er een aangename verrassing; er is een winkelcentrum tegenover ons hotel. Dus wat doe je de eerste middag terwijl je uitgeput bent en geen zin hebt in wandelen? Winkelen natuurlijk! Aankopen verzekerd :) je moet ons en winkels ook gewoon niet in de buurt van elkaar zetten..

In ieder geval, de dag was lang en we gaan morgen gewoon met nieuwe volle moed op pad. Zoals mijn moeder mij al de hele tijd beschuldigd dat ik teveel wil doen op een dag en dat ze altijd vermoeider thuiskomt dan dat ze op vakantie ging, zo gaan we morgen op pad! Morgen de oude binnenstad met enkele van de paleizen bezichtigen, heb er zin in!

Tot morgen,
Margriet


  • 11 Juli 2012 - 13:25

    SWINNL:

    citaat: "Maar in Oldenburg stroomde de bus eindelijk vol en kregen we de kans om even te rusten." Uhm...opmerkelijk. Wat een reis, jeetje, 24u in een stalen behuizing. Wat een doorzettingsvermogen, heel goed. Ik had al lang...
    Nieuwe dag gelukkig voor jullie,zonder gedoe, lekker warme regen..hier koude regen...en mooie plekken om te bezoeken, op te nemen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margriet

Hallo, ik ben Margriet. Ik ben 20 jaar en studeer mijn bachelor Kunsten, Cultuur en Media richting Theaterbeleid en management op de Rijksuniversiteit Groningen. Naast keihard studeren, doe ik ook veel aan dans (verschillende soorten dans) en werk ik in een kledingwinkel. Verder houd ik ontzettend van reizen! En hier houd ik mijn meest interessante reisverslagen bij, in hoop andere mensen te kunnen laten meegenieten van mijn avonturen.

Actief sinds 09 Feb. 2011
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 22414

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 10 Juni 2014

Study in SUNY Geneseo

09 Juli 2012 - 22 Juli 2012

Back to the roots

03 Juni 2011 - 13 Juni 2011

Examenreis

Landen bezocht: