Skating en Spa in NYC - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu Skating en Spa in NYC - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

Skating en Spa in NYC

Blijf op de hoogte en volg Margriet

12 Januari 2014 | Verenigde Staten, New York

Hello iedereen,

Inmiddels zijn we alweer twee dagen verder, onze derde nacht hier in NYC en we hebben er nog maar twee te gaan.. de tijd gaat veel te snel. Maar twee dagen is ook genoeg om een hoop te vergeten! Dus daarom maar weer een nieuwe blog; om voor mezelf even op te halen wat we allemaal hebben gedaan en om jullie op de hoogte te houden. :)

Gisteren was dag 1 in New York. We besloten gewoon naar het zuiden te lopen (we zitten in Harlem, net boven Central Park) en maar te zien waar we zouden eindigen. En zo begon onze tocht, allereerst op zoek naar ontbijt. Ondertussen begonnen het goed de sneeuwen en alle wegen (en wij ook) werden wit. Tijd om snel een gezellig cafeetje in te glippen dus en aan de American bagels te gaan. Toen de grootste sneeuwhoos voorbij was, gingen we maar weer verder naar/door Central Park. Jemig, mensen, wat is dat ding groot. We hebben er zo'n 3 a 4 uur over gedaan om van boven naar beneden te lopen! Toegegeven, we namen niet de kortste route, maar toch! Onderweg zijn we nog mini-watervallen, honderden eekhoorntjes en heel wat hardlopers tegen. Central Park mag misschien in de zomer wel een plek vol muziek en vertier zijn, in de winter is het (besneeuwd) ook prachtig! Men moet alleen oppassen niet uit te glijden..

Als je eindelijk door de jungle van het park heen komt, sta je ineens midden in de wolkenkrabbers. Torens van beton en glas rijzen boven je uit en doen je uiterst klein voelen. Toch trotseerden wij deze hoge wezens en liepen we door naar Times Square. Ondertussen natuurlijk wel wat winkels ingaand, dus tegen de tijd dat we eindelijk op het befaamde plein stonden, was het ook al aardig donker. Maar gelukkig, laat Times Square nou net op zijn mooist zijn als het donker is! Uiteraard gingen we gelijk op de foto met alle grote verlichte billboarden, zoiets kun je als toerist niet missen!

Nog geen minuut later kwam er ineens een vrouw op ons af; of wij misschien naar een kapsalon/spa wilden gaan op Fifth Avenue voor 70 dollar pp. Nou, wij twijfelen, twijfelen en nog doorvragen. Uiteindelijk hebben wij voor elkaar kunnen krijgen om voor 33 pp naar dit spa-gebeuren te gaan voor de volgende dag. Fantastisch, maar daarover meer als we bij vandaag zijn aangekomen ;)
Na onze spontane aankoop zijn we nog verder gelopen naar het zuiden, in de hoop nog de Empire State Building te kunnen aanschouwen. Helaas bleek dat onmogelijk, aangezien het gigantisch mistig was en de hele toren gehuld was in rook. Gelukkig bleek aldaar in de buurt (Bryant Park) een ijsbaan te zijn, waar men kon schaatsen te midden van alle gebouwen en onder genot van muziek van o.a. Glenn Miller en Frank Sinatra. Dat liet ik me natuurlijk niet twee keer zeggen, dus met twee gehuurde kunstschaatsen heb ik even een half uurtje op het ijs gestaan. Ontzettend leuk! Voordat ik vertrok, was dit toch wel één van mijn top 10 dingen die ik wou doen in NYC en nu was het gelukt! :)
Na nog een korte bezoek aan Macy's en een korte blik in de buurt, hebben we toch maar de metro naar huis genomen. Gelukkig ook maar, want we hebben uiteindelijk zo'n 12 uur gewandeld en we waren alle drie zo moe dat we binnen een half uur sliepen.

En zo kwamen we dan aan bij de dag van vandaag. We gingen vanmorgen vroeg weg, want om twee uur hadden we de afspraak bij Fifth Avenue en we wilden daarvoor nog naar een museum. Terwijl Vera en Anne naar het Museum of Natural History gingen, besloot ik liever naar het Metropolitan Museum te gaan. Drie uur heb ik rondgelopen in het museum en het was echt geweldig! Het museum is gigantisch en geeft een beetje een Louvre-gevoel. Tegelijkertijd was het totaal niet druk en stond ik regelmatig alleen in een bezichtigingszaal. Ook was het wel bijzonder dat er in dit museum naar mijn gevoel geen 'verkorte route en zie alle beroemde dingen' was. Er was geen bijzonder hoofdkunstwerk waar veel aandacht op was gevestigd. Men kon heen waar hij wou en alles was even belangrijk. Drie uur is eigenlijk te weinig voor zo'n museum en ik heb dan ook de helft niet gezien en de andere helft niet heel erg goed. Toch is mij vooral de Afrikaanse kunst heel erg bijgebleven. Er hingen allerlei traditionele kledingdrachten, maskers en oude voorwerpen die zo ontzettend anders waren dan wat ik gewend was, dat het moeilijk is om zo'n levensstijl voor te stellen. Natuurlijk ben ik ook even langs de 'Nederlandse schildershoek' gelopen met Rembrandt, Rubens, Vermeer en Hals. Grappig genoeg was dit het meest drukke plekje van alle plekken waar ik ben geweest. Lang leve de Nederlanders, we doen het zelfs goed in Amerika :P

Nou, om twee uur hadden we toch de afspraak met de Spa. Ik kan niet omschrijven hoe erg wij er aan toe waren. Hoewel we niet echt last hebben van een jetlag, wandelen we wel urenlang op een dag en is alles onwennig en anders. Dus toen wij een manicure kregen en een schoudermassage, was dat gewoon even heerlijk. Misschien wel te heerlijk, want daarna waren we alle drie ineens best moe..

Toch zijn we nog wel eventjes door gegaan en zijn we nog langs Rockefeller Center gelopen, omdat de andere meiden de filmsetting van Home Alone 2 wilden zien. Ook zijn we nog eventjes door Grand Central Terminal gelopen en hebben we het Chrysler Building bekeken van buitenaf. Helaas was het vandaag wel gigantisch regenachtig en toen we eenmaal uit het spa buiten kwamen, heeft het alleen maar geregend. Dit maakte dat we besloten even snel ergens te gaan avondeten en terug te gaan naar het appartement, zodat we morgen weer vol frisse energie er weer tegen kunnen gaan (hmm, mijn voeten voelen nu toch wel een beetje dood..). Morgen staat het zuidelijkste punt van Manhattan op de planning met Ground Zero en de Statue of Liberty.. ben benieuwd!

Over de Amerikaanse cultuur: wat mij heel erg is opgevallen, is hoe vriendelijk mensen zijn als je ze om hulp vraagt. Wij vragen heel erg vaak de weg of andere dingetjes die onduidelijk zijn, omdat de mensen je heel graag willen helpen of het zelfs zelf aanbieden. Er heeft een man zelfs zijn telefoongesprek beëindigd, zodat hij ons de weg kon wijzen. Heel erg aardig dus! Tegelijkertijd zijn de mensen ook totaal niet vriendelijk. Vooral mensen die aan het werk zijn, lijken totaal niet geïnteresseerd om jou goed te helpen of kunnen erg bot uit de hoek komen. Dan is de standaardvraag van iedereen 'How are you' ineens ook niet meer zo aardig meer. Ook heb ik respect voor het immense geduld dat iedereen hier heeft. Mensen zijn met alles hier zo traag, ik erger me er kapot aan. Iemand bij de douane afgelopen donderdag sjokte maar zo langzaam naar haar stoel, die zou in Nederland na 5 min al ontslagen zijn. Maar hier, in Amerika, wacht iedereen gewoon rustig totdat zij eindelijk haar stoel heeft bereikt en klaar is om je te helpen. Ik zou haar allang aan de arm hebben meegesleurd naar haar stoel.. Ook de rijen bij de supermarkt is je geduld op de proef stellen. Terwijl er zo'n 30 kassa's open zijn, sta je toch in een ontzettende lange rij die zich ontzettend langzaam verplaatst. Mensen, schiet nou toch eens op! Maar wie weet, misschien is dit slechts een blik die totaal kan veranderen gedurende de tijd (of ik word zelf ook zo langzaam...) of is het straks in Geneseo wel heel anders. We zullen het gaan mee maken :)

En hierbij wil ik het eindelijk voorlopig gaan laten. Wij gaan het bed opzoeken en morgen gaan we weer keihard aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte!

Cheers,
Margriet

  • 12 Januari 2014 - 08:56

    Jack :

    geweldig , ga zo door

  • 12 Januari 2014 - 13:24

    Ewa:

    Hey, wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt.Ook zooo veel gelopen. Dat komt mij bekend voor van onze vakantie, maar is NY natuurlijk nog een slag groter. Is metro duur? Wij hebben hier veel beter beeld van Amerika. Het komt zeker door hun PR..Grappig van de massage enzo. Daar denk ik niet als eerste aan om te doen in NY. Ben benieuwd naar je volgende verslagen. Groetjes

  • 12 Januari 2014 - 17:33

    Mr Coffee Bean:

    Spiegel ook leuk voor een 'selfie'. Hoe zit het 'Musical Ave"? Ja treinstation erg fraai, kan me dat nog heel vaag herinneren. En ja...home alone 2....veel beelden van New York klopt. Genoeg daarover, hier...6000km Noordoost van jullie....dus eindelijk zon als intermezzo...goed voor een wandeling langs het bijzondere strand van 'Meerwijck' met de fraaie en talrijke loslopende chiwawa's, en ook nog een 'stroll' langs de genomineerde strand boulevard van het Zuidlaardermeer (nog niet helemaal af; veel zandhopen); je hebt wat gemist...er was net niet genoeg tijd voor de Spa, 35km ten oosten van hier :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margriet

Hallo, ik ben Margriet. Ik ben 20 jaar en studeer mijn bachelor Kunsten, Cultuur en Media richting Theaterbeleid en management op de Rijksuniversiteit Groningen. Naast keihard studeren, doe ik ook veel aan dans (verschillende soorten dans) en werk ik in een kledingwinkel. Verder houd ik ontzettend van reizen! En hier houd ik mijn meest interessante reisverslagen bij, in hoop andere mensen te kunnen laten meegenieten van mijn avonturen.

Actief sinds 09 Feb. 2011
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 22408

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 10 Juni 2014

Study in SUNY Geneseo

09 Juli 2012 - 22 Juli 2012

Back to the roots

03 Juni 2011 - 13 Juni 2011

Examenreis

Landen bezocht: