Walking the bridge - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu Walking the bridge - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

Walking the bridge

Blijf op de hoogte en volg Margriet

14 Januari 2014 | Verenigde Staten, New York

Hello iedereen,

Another two days gone.. Inmiddels zijn we alweer 5 dagen van huis en dit was het laatste dagje New York City. Met blaren op onze voeten en met vermoeide oogjes zeggen we morgenochtend 'tot ziens' tegen de stad die nooit slaapt en trekken we verder naar onze lange verblijfplaats: Geneseo!

Maar eerst natuurlijk nog een laatste update van de afgelopen twee dagen. Hoewel we zo'n 10 uur per dag hebben gelopen (en man, dat voel ik ook wel), hebben we eigenlijk niet bijzonder veel afstand afgelegd. Laat ik beginnen bij gisteren:
Gisteren hebben we de subway gepakt naar Lower Manhattan. Daar hebben we de hele dag rondgehangen, met name op het water. De dag begon wat treurig met het 9/11 Memorial. Sinds een jaar of twee staan daar nu twee enorme fonteinen die de omtrek van de Twin Towers aangeven, met aan de zijkanten alle namen van de overledenen erin gegraveerd. Best wel indrukwekkend, maar de filmpjes en foto's die worden getoond zijn nog veel indrukwekkender. Overlevenden die praten over die dag maken toch een enorme impact.
Gelukkig was de rest van de dag vrolijker. In tegenstelling tot alle voorgaande dagen was eindelijk de mist vertrokken en hadden we een prachtige uitzicht over de Hudson rivier en de overkant. We zijn dan ook langs de kust naar de Staten Island Ferry gelopen, om daar in een uurtje heen en terug naar Staten Island te varen. Niet omdat we zo graag naar Staten Island wilden, nee, daar hebben we enkel voet op gezet om weer naar de ingang van de volgende boot te kunnen gaan. Nee, deze (gratis) boot vaart langs Ellis Island en het vrijheidsbeeld, met op het laatst nog de Brooklyn bridge aan de andere kant van het schip. Nou, zoiets laat je natuurlijk niet liggen, dus uiteraard hebben we hier ook zeer veel foto's geschoten! :)
Na een heerlijk tochtje (zon met veeeeeeeel wind) zijn we langs de kust verder gelopen naar de Brooklyn Bridge. Hij bleek iets verder te zijn dan gedacht, maar niet getreurd, want het was zeer de moeite waard. De brug naar Brooklyn ging met veel stops gepaard, omdat we natuurlijk van het prachtige uitzicht moesten genieten. Eenmaal in Brooklyn zijn we naar de kust gelopen, om daar de skyline van Manhattan te kunnen aanschouwen. Inmiddels begon de zon ook al wat te zakken en op dat moment werd ik verliefd op Manhattan. Wat een prachtige beeld was dat! De lichtjes van de torens gingen aan en de zon had vier verschillende kleuren. Tot nu toe vond ik Manhattan vooral veel beton, maar op dat moment kon ik precies begrijpen wat iedereen zo mooi vond aan New York City. Tegen de tijd dat we Manhattan weer in waren gewandeld, was het dan ook al flink donker. Na nog een kort rondje, besloten we om de subway weer naar Harlem weer te nemen en daar een goed restaurantje te gaan opzoeken. En zo gezegd, zo gedaan :)

Vandaag was alweer ons laatste dagje en we wilden hem 'relaxend' doorbrengen. Ik kan je vertellen dat dit niet is gelukt :P We waren allemaal pas zo'n 11 uur later weer thuis en we hebben ook zo'n 200 blocks gelopen.. (aka, das een hoop). In ieder geval, ik heb vandaag het grootste gedeelte van de dag alleen doorgebracht. Terwijl de andere meiden een wandeling gingen volgen uit hun New York City-boekje, besloot ik op You've Got Mail-mail en Theatre-tour te gaan. Dat betekende Upper West Side kriskras aflopen, op zoek naar lokaties waar You've Got Mail is opgenomen. Man, wat is Upper West Side toch een mooie wijk! Veel mooier en sfeervoller dan Midtown Manhattan (het bekende gedeelte). Ik heb het mooiste en leukste cafeetje ooit gevonden, Cafe Lola (89th street). Het ziet er van buiten al gezellig uit (zie foto), maar de binnenkant is nog 10x beter. Ik kan het niet helemaal omschrijven, maar het is heel cosy ingericht en je zou er de hele dag wel kunnen spenderen.
Ook Verdi Square ben ik als trouwe fan langsgegaan. Hier zie je Meg Ryan en Tom Hanks aan het begin van film elkaar kruizen, zonder dat ze elkaar herkennen/zien. Het leuke was dat ik toen net het muziekje uit You've Got Mail uit mijn oordoppen hoorde schellen. Het was nog net dat de acteurs ontbraken, want alles was verder perfect.
Na nog wat kleine lokaties, kwam ik toch weer op Times Square en daar heb ik de rest van de dag doorgebracht. Natuurlijk moest ik ook langs Juilliard (en als je ervoor staat, balen dat je niet goed genoeg bent om er te kunnen studeren) en de daarnaast gebouwde Philharmonica Orchestra, Metropolitan Opera en New York Ballet. Eventjes snel de Disney Store binnen gewipt (oh, awesome winkel!) en alle theaters eventjes van buiten bekeken. Vandaag was ook de eerste dag dat de Empire State Building niet tot aan de top in mist gehuld was, dus eindelijk heb ik het hele gebouw kunnen zien! En eerlijk, ik vond hem toch wat teleurstellend. Hij is helemaal niet zo enorm groot en bijzonder als hij altijd in mijn hoofd was. De gebouwen erom heen zijn veel hoger en veel versiering heeft hij ook niet.. Eigenlijk is het ook weer een blok beton :P Oh, het vrijheidsbeeld was trouwens ook niet zo 'wow' als verwacht. Het was wel leuk van een afstandje, maar hij was toch kleiner dan verwacht en minder mooi..
Terug naar vandaag: eigenlijk was de laatste gedeelte van de dag toch een beetje een mislukking. Om 4 uur stond ik op Times Square bij een beeld te wachten op de Broadway Tour, die daar zou beginnen volgens zijn website. Helaas kwam er helemaal niemand opdagen en heb ik helaas de Tour moeten missen. Verder wilde ik 's avonds naar een Broadwayshow, maar de leukste shows draaien niet op maandagavond en dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Uiteindelijk heb ik meegedaan aan de loting voor Kinky Boots, waar ik voor 37 dollar een kaartje voor hebben kunnen bemachtigen. Echter, het bleek om een kaartje te gaan met Partial View (de rest was al uitverkocht) en hij zou pas om 11 uur zijn afgelopen en dan moest ik nog alleen met de subway naar huis, terwijl we morgen om 5 uur 's morgens er alweer uit mogen.. Na veel wikken en wegen heb ik besloten toch maar niet naar het theater te gaan en gewoon eerder thuis te zijn. Jammer van het geld, maar ik was ook al zo moe dat ik ook niet meer kon genieten.

En daar zit ik nu dan: de laatste uurtjes in NYC, in het appartement. De rest slaapt al en ik ga er zo achter aan.. Het volgende verslag zal volgen vanuit Geneseo, ik ben heel erg benieuwd hoe het daar is!

Cheers,
Margriet

  • 15 Januari 2014 - 18:35

    Ewa:

    ja dit cafetje herken ik van de film:) je hebt veel gedaan en gezien. een paar van zo intensieve dagen hou je net vol. nu even iets rustiger aan maar niet minder spannend denk ik.

  • 16 Januari 2014 - 12:49

    Mr Coffee Bean:

    Ja een theater blitz in NYC had ik zeker van je verwacht...plus koppeling met allerlei films zoals in London Town. Knap nog zoveel te proppen in zo weinig uren en dagen...had je trouwens niet een fiets kunnen huren? Ja leuk heh om daar nu nog mee te komen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margriet

Hallo, ik ben Margriet. Ik ben 20 jaar en studeer mijn bachelor Kunsten, Cultuur en Media richting Theaterbeleid en management op de Rijksuniversiteit Groningen. Naast keihard studeren, doe ik ook veel aan dans (verschillende soorten dans) en werk ik in een kledingwinkel. Verder houd ik ontzettend van reizen! En hier houd ik mijn meest interessante reisverslagen bij, in hoop andere mensen te kunnen laten meegenieten van mijn avonturen.

Actief sinds 09 Feb. 2011
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 22394

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 10 Juni 2014

Study in SUNY Geneseo

09 Juli 2012 - 22 Juli 2012

Back to the roots

03 Juni 2011 - 13 Juni 2011

Examenreis

Landen bezocht: