In Between - Reisverslag uit Geneseo, Verenigde Staten van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu In Between - Reisverslag uit Geneseo, Verenigde Staten van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

In Between

Blijf op de hoogte en volg Margriet

28 Februari 2014 | Verenigde Staten, Geneseo

Hello everyone,

Another month gone since I last wrote a blog! Dat kan toch echt niet! Hoewel er niet echt iets bijzonders is gebeurd, is het toch echt tijd voor een korte update. Het 'gewone' leven is hier nu aan de gang, wat betekent dat je eigenlijk in een vast ritme komt, net zoals in Nederland. Toch zal ik eens kijken wat ik te vertellen heb..

De vorige keren had ik verteld dat ik mijn lessen ontzettend leuk vond. Dat vind ik nog steeds! Inmiddels heb ik de eerste 3 examens achter de rug (met 2 A's als resultaat!) en ben ik druk bezig met alle essay's, portfolio's, blogs etc. Want hier heb je tussendoor steeds testen, iets wat we in Nederland niet kennen. Waar je op de RuG relaxed achterover kan zitten tot ongeveer de laatste twee weken tot de tentamenweken, word je hier om de paar weken getest. Soms zelfs met onaangekondigde testen, zogenaamde 'popquiz', die allemaal mee tellen voor je eindcijfer. Aan de ene kant is het een betere systeem dan in Nederland, omdat je gedwongen wordt alles goed bij te houden en je meerdere mogelijkheden hebt om je cijfer te verbeteren, aan de andere kant levert het continu stress op omdat je altijd een deadline in het vooruitzicht hebt. Nu zijn de vakken die ik heb gekozen niet heel lastig of zwaar, maar er ligt toch heel veel druk op om goed te presteren. Alle Amerikanen proberen om A's te halen, want hoewel B t/m D nog wel een voldoende is, wil je met A's bij je toekomstige baas aan komen zetten. Iemand ging zo ver om te zeggen:'Without A's, no job'.

Tegelijkertijd is Geneseo een universiteit van sociale activiteiten. Mensen zitten in meerdere activiteiten en zijn de hele dag weg. Er wordt ook van je verwacht dat je deze activiteiten doet, want dit is dé manier om andere mensen te leren kennen. Je kunt denken aan activiteiten als: sportactiviteiten (Rugby, Hocky en Tennis zijn er populair), goede doel activiteiten (sommige mensen gaan met Spring Break naar Long Island om daar te helpen na orkaan Sandy), supervisor van residentieshallen of TA (Teacher-assistant). Ook bijles geven wordt gezien als een activiteit, terwijl men er niet voor betaald krijgt zoals in Nederland. Veel mensen doen bepaalde activiteiten enkel omdat ze goed op hun CV zullen zijn. Ik praatte een paar dagen geleden met mijn roommate en toen ik haar vertelde dat ik soms mensen in de Catwalk kreeg die in de musicalwereld werkten, was het eerste wat ze vroeg: 'Denk je dat ze jou een baan kunnen aanbieden?' Alles is gecentreerd op het verkrijgen van een baan.
Deze combinatie gaat helaas niet altijd samen. Mensen hebben zoveel activiteiten, dat ze vaak amper toekomen aan hun huiswerk en daarom is het niet vreemd om mensen tot 3 uur 's morgens te zien studeren in de hallen of universiteitsgebouwen. De volgende ochtend staan ze 's morgens op voor hun college, om dan 's middags een middagdutje te doen omdat ze zo moe zijn. Het is een apart systeem..

Nu vraag je je misschien af: in welke activiteiten ben ik actief? Nou, gelukkig niet in zoveel als de meeste anderen hier. Dit komt voornamelijk omdat veel activiteiten worden geregeld voor het volgende semester en ik dus te laat ben voor veel dingen en tegelijkertijd omdat ik ook vrije tijd wil overhouden voor leuke dingen. Dus op dit moment zit ik bij twee activiteiten; Orchesis en de Ballroom Club. Orchesis is een dansclub die 3 performances geeft in het begin van april. Men traint er 2x per week een uur voor en dat is alles. Er zijn verschillende choreografieën en in het begin mocht iedereen kiezen welke choreo hij/zij het leukste vond. Ik heb gekozen voor een klassiek ballet stuk op moderne hippe muziek, een geweldige combinatie. Ik ben ook heel benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn, want op dit moment ziet het er wel leuk uit en tegelijkertijd is het heel pittig en snel. De Ballroom Club is een geval apart. Het is een klein clubje dat repeteert op maandagavond en de les wordt gegeven door een professional uit Rochester. Enkele weken lang zijn we enkel bezig met één dans (op dit moment de chachacha) waarbij veel techniek aan de pas komt. Hoewel ik de passen vaak al ken, maakt juist deze focus op techniek het heel leuk om naar de lessen te gaan, want ik merk dat ik toch erg veel dingen verkeerd heb gedaan tot nu toe. Bovendien is het mogelijk om met de Ballroom Club wedstrijden te dansen, dus we zijn op het moment aan het kijken of we naar een wedstrijd kunnen gaan in SUNY Binghamton midden maart. Mijn nieuwe latinschoenen zijn in ieder geval al binnen!

Verder begint Spring Break al in de buurt te komen en onze plannen zijn al definitief! We, ik en twee Zuid-Koreaanse meisjes, vliegen maandag naar Orlando, waar we twee dagen zullen verblijven (Disneyworld!!). Voor donderdagochtend hebben we een auto gehuurd en gaan we naar het zuiden richting Miami en Key West. Op zaterdag zullen we dan alweer terugvliegen naar het noorden van de VS. Het belooft een korte, maar spannende en leuke vakantie te worden!
Verder heb ik ook al een roadtrip geboekt voor na het semester. Op 15 mei zal ik naar San Francisco vliegen en op 17 mei zal mijn rondreis door de VS beginnen langs Las Vegas, Grand Canyon, New Orleans, Washington en eindigend in New York op 8 juni. Ik heb er nu al zin in! Verwacht veel updates op deze blog, dus houdt de website in de gaten rond die tijd!

Waar ik de rest van de tijd mee bezig ben? Pfff, met zoveel dingen! Ik heb deze week kunstschaatsen gekocht, dus ik ben regelmatig tussen de middag, voor de colleges aan, op het ijs te vinden. Verder speel ik soms Broomball (een Geneseo sport dat lijkt op ijshockey, maar je doet het op schoenen en met een bal i.p.v. een puck), weet veel tijd te verdoen aan kletsen en ping pong'en, train extra op zaterdag voor ballet met Claire, heb standaard feestjes op vrijdag- en/of zaterdagavond en oh ja, ik studeer ook heel hard..

Als laatste moet ik helaas mededelen dat het hier nog steeds koud is. Het sneeuwde vanmorgen alwéér! Zelfs voor de mensen van deze omgeving is het onmogelijk koud. Het schijnt de koudste winter van de afgelopen 10 jaar te zijn.. ja, dat heb ik weer. Nu heb ik er op zich niet heel veel last van, alleen is het nogal moeilijk om uitstapjes te maken zonder dat je bevriest na 10 min. Diverse mensen hebben mij verteld dat het waarschijnlijk blijft sneeuwen en koud blijft tot eind april.. Jeej, ik weet nu echt wat winter is!

Verwacht een nieuwe bericht na Spring break, wanneer ik weer ontdooid ben in het warme Florida!

Bye,
Margriet

  • 01 Maart 2014 - 09:19

    Jack:

    fantastisch

    ga zo lekker door .


    o , ja , het schijnt dat wij de zachtste winter sinds 1706 hebben .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margriet

Hallo, ik ben Margriet. Ik ben 20 jaar en studeer mijn bachelor Kunsten, Cultuur en Media richting Theaterbeleid en management op de Rijksuniversiteit Groningen. Naast keihard studeren, doe ik ook veel aan dans (verschillende soorten dans) en werk ik in een kledingwinkel. Verder houd ik ontzettend van reizen! En hier houd ik mijn meest interessante reisverslagen bij, in hoop andere mensen te kunnen laten meegenieten van mijn avonturen.

Actief sinds 09 Feb. 2011
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 22383

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 10 Juni 2014

Study in SUNY Geneseo

09 Juli 2012 - 22 Juli 2012

Back to the roots

03 Juni 2011 - 13 Juni 2011

Examenreis

Landen bezocht: