Three weeks and still going - Reisverslag uit Geneseo, Verenigde Staten van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu Three weeks and still going - Reisverslag uit Geneseo, Verenigde Staten van Margriet Weperen - WaarBenJij.nu

Three weeks and still going

Blijf op de hoogte en volg Margriet

31 Januari 2014 | Verenigde Staten, Geneseo

Hello everyone,

Iemand noemde vandaag mijn 'blog' en ik realiseerde dat het misschien leuk was om weer een nieuwe update te posten. Niet dat ik het gevoel heb dat ik enorm veel te vertellen heb, maar inmiddels ben ik alweer 3 weken van huis (incl. NYC) en time flies when you're having fun.

Dus eens kijken.. de vorige keer dat ik de blog schreef, was ik hier nog maar net aangekomen. Nog geen lessen, geen Amerikanen en alles nog nieuw. Dit kan ik veranderen naar: supertoffe lessen, veel Amerikanen en alles nog steedseen beetje nieuw.
Laat ik beginnen met de lessen. De lessen die ik hier volg, zijn echt superleuk! Ik ben echt ontzettend blij met mijn vakkenpakket. Hoewel ik wel moet opmerken dat ik ze (tot nu toe) nog wat oppervlakkig vind, zijn ze wel interessant. De diepgang ontbreekt tot nu toe nog een beetje, maar ik heb ook veel eerstejaars vakken, dus ik mag er ook niet te veel van verwachten. Ze zijn wel allemaal heel sterk Amerikaans gericht. Ik was vandaag in een Massacommunicatie class en er werd iets gezegd over Europa en de hele class was: woowww, doen ze het in Europa zo?.. Ja, jongens, in Europa doen we het inderdaad zo. Eindconclusie was dat Europa socialistisch en Amerika kapitalistisch is, waarbij Amerika meer aandacht geeft aan de 'freedom of speech' en niet doet aan censuur. Uiteraard was Amerika hierbij beter dan Europa. Mja, niet helemaal mee eens, maar misschien ben ik dan toch een bevooroordeelde Europeaan hierin.
Toch moet ik zeggen dat op dit moment mijn psychologievak er uitknalt qua interessante dingen. De professor geeft veel interessante voorbeelden en gebruikt ons regelmatig als onderzoeksobject om ons iets te laten tonen. (zo probeerde hij te 'voorspellen' wat wij dachten door een aantal vragen, waarin natuurlijk allemaal trucjes waren verwerkt). Ook is psychologie een gebied dat ik vrijwel niet heb gehad op de RuG, dus bijna alle informatie is nieuw. Just love it.
Wonderbaarlijk genoeg ben ik ook door de balletauditie gekomen en mag ik hier de balletlessen volgen! De eerste les was de officiële professor afwezig en werd deze gegeven door een invaller, zodat ik nog geen auditie kon doen. Ik mocht die les wel mee doen en ik moet zeggen; die was zo zwaar en pittig dat ik echt bang was compleet te falen voor mijn auditie. Het niveau is hier echt gigantisch hoog, maar dat is natuurlijk ook wel te verwachten aangezien veel ballerina's hierna bij een ballet/dansgezelschap willen gaan werken. En daar sta ik dan tussen, met mijn Europese kennis (die toch was anders is dan de Amerikaanse die hier wordt gebruikt), vergeleken met de rest abnormaal stijf (we moesten de eerste les even in spagaat en dan alle kanten op strekken) en rondhuppelend zonder de gratie van de rest. Maar daar gaan we wat aan doen! Er is een andere meisje die ook wat extra wil trainen en we gaan komende zaterdag in een balletzaal samen oefenen. Zij gaat mij hopelijk helpen met de Amerikaanse balletstijl en we gaan samen stretchen. Wie weet kan ik een spagaat en split als ik weer terug kom in Nederland! :) Anyway, de volgende les heb ik mijn auditie gehad (het was gewoon de les zelf) en die ben ik door gekomen. Gelukkig, want ik wilde het dolgraag (wat misschien ook wel heeft geholpen in het feit dat ik door ben). Dat betekent nu 2x per week 1,5 uur balletles en keihard trainen om een beetje de rest bij te blijven en omhoog te klimmen.

Inmiddels heb ik uiteraard ook mijn roommate, Rebecca, ontmoet. Ze is een Amerikaanse en komt van de andere kant van New York State (NYC kant op). Ze is ontzettend vriendelijk en hoewel ze het wel heel druk heeft en weg is (ze zit in een sorority), kan ik haar alles vragen en hebben we leuke gesprekken over onze cultuurverschillen. Het meisje in de kamer naast mij is inmiddels een goede vriendin geworden. Volgens mij vond ze mij in het begin vooral zielig als vreemdeling in dit nieuw gebied, maar nu vindt ze me vooral cute (zoals iedereen die mij tegenkomt. Ik ben echt al door 20 personen cute genoemd hier). Zij leert me ook de Amerikaanse cultuur kennen. Zo hebben we samen de traditionele Mac&Cheese (macaroni met kaassaus) gegeten, zijn we naar een ice-hocky game geweest en meer van dat soort dingen. We hebben in ieder geval een hoop plezier samen. Gisteren hebben we nog tot half 2 's morgens in een universiteitsgebouw zitten studeren, zij voor een test en ik voor een essay die vandaag due was.
Als je wilt dat mensen je aardig vinden, hoef je hier eigenlijk maar 1 ding te zeggen: Hey, I'm an international student'. Na deze zin wil iedereen je vriend zijn en samen iets leuks gaan doen. Als je niet van Amerika bent, ben je een soort ster hier. Je bent bijzonder en je weet dingen die zij niet weten. Het is grappig hoe je ineens een soort celebrity kunt worden door zo'n klein detail. Wellicht komt het omdat deze universiteit maar 5000 studenten heeft en dus relatief klein is. Ik kan ook elk moment naar de Dinerhall gaan hier en altijd iemand tegenkomen die ik ken.

Hoewel de organisaties en clubs nog niet echt zijn begonnen, ben ik er al wel mee bezig gegaan. Gisteren was de informatiemarkt en ik heb me op allerlei lijsten ingeschreven als geïnteresseerde. Zo sta ik nu op de lijst bij: de swing club, ballroom club, musical theatre club, ice skating club, cheerleading club en Orchesis (dance performance club). Ik ben inmiddels al 2x bij een meeting geweest van Orchesis en volgende week donderdag moeten we aangeven in welke choreografie we willen dansen in de performance begin april. Spannend dus! De musical theatre club bestaat uit allemaal leuke mensen, maar het oefenen bestaat uit de hele zaterdag en zondag en ik heb daarom besloten daar maar niet meer naar toe te gaan. Dit zijn juist de dagen dat ik iets kan gaan doen, aangezien ik doordeweeks elke dag 's middags les heb en ik daardoor geen tijd heb om van het campus af te gaan. De rest gaan we nog even bekijken, ballroom start komende maandag en daar gaan we dus mee van start!

Tenslotte wil ik nog een korte paragraaf wijden aan de winkels hier. Nee, dit keer geen tirade, enkel bewondering. Want de eerste cultuurshock was de Wal-Mart, die zo enorm groot is dat ik gelukkig Sarah had om mij door de winkel te leiden. Misschien ben je bekend met de Carrefour, Famila of Real. Nou, dit is NOG groter! Het was gewoon enorm, een kleine winkelcentrum in één gepropt. Afgelopen weekend ben ik naar de Eastview Mall geweest nabij Rochester met de bus. We hadden 4 uur voordat de bus ons weer terug naar het campus zou brengen en ik moet helaas melden dat het me niet is gelukt om in die 4 uur alle winkels te zien.. Reden om nog een keer heen te gaan dus! Maar dat winkelcentrum bestaat uit allerlei 'straatjes', waarbij een compleet voor juweliers is, eentje met alleen maar eten, etc. Daarnaast zijn er vier enorme warenhuizen, bv. Macy's. Denk hierbij aan de V&D/Bijenkorf gecombineerd. Nee, gebruik aan keuze heb je hier niet, enkel gebrek aan geld misschien.

Wie meer ergens over wil horen; je weet mij te vinden :) Ik heb zoveel verhalen, maar tijd dringt en mijn bed roept. Daarom tot nu:

See ya,
Margriet

• 01 Februari 2014 - 22:43

Ewa:

hey, grappig hoe de Amerikanen op je reageren.